Bahar Baskı San. ve Tic. A.Ş.
Türkiye'de kurulu esnek ambalaj malzemesı sektörü, 1990'lı yılların başlarına dek, tüketimde
en büyük payı alan gıda ambalajı amaçlı OPP film içerikli yapılara yönelik üretim yapmakta
idi. Zaten hızlı tüketim ürünlerınde ağırlık, temizlik veya kozmetik ürünlerinden çok, gıda
ürünlerinden oluşmaktaydı. Gıda ürünlerinin ise en temel özelliği, pazar sirkülasyonunun
çok hızlı olması, yani uzun süreler boyunca rafta kalmasına gerek olmadan hızla
satılabilmesidir. Hal böyle olunca, gıda maddelerini ambalajlamada kullananılan esnek
ambalaj malzemelerinin çok yüksek bariyer özelliği arz etmesine de gerek kalmıyor. Bisküvi,
şekerleme, bakliyat, makarna, kuruyemiş vb gıda ürünleri, OPP film gibi orta değerde bariyer
özelliğine sahip bir malzeme ile ambalajlandığında, son kullanıcının eline geçtiğinde yeterli
sayılabilecek tazelikte kalabiliyordu.
Ancak, hızlı tüketim ürünleri sektöründe faaliyet gösteren çokuluslu firmaların ülkemizde
pazara sürdüğü yeni ürünlerin artması ve halen pazarda olan ürünlerine daha yogun olarak
pazarlama ve tanıtım aktivitelerinde bulunmaları, OPP filmli yapılardan birçok açıdan daha
vasıflı ve daha yüksek bariyer özellikli ambalaj malzemelerine olan ihtiyacı da beraberinde
artırdı.
Oksijen ve su buharı geçirgenlik değeri OPP filme göre çok daha düşük, bir başka deyişle
çok daha yüksek bariyer özelliğine sahip, yoğunluğu ve mekanik mukavemeti yüksek, bu
sayede yaygın kullanılan 20 veya 25 mikron kalınlığındaki OPP filmlerin yarı inceliğinde
kullanılsa dahi aynı dayanıklılığı rahatlıkla verebilen PET film, birçok durumda yetersiz kalan
OPP filmin yerini hızla almaya başladı. 1990'lı yıllar, sadece ülkemizde değil, Dünya'da da
PET filmin yeni geliştirilmiş olduğu ve bu sebeple sıklıkla kullanımına rastlanmayan yıllar
idi. Özellikle süttozu, kahve, krema, kuru maya, vs gibi üretildiği andaki aroma ve tadını
zaman içinde kaybetmemesı elzem olan, kekleşip bayatlama süreci hızlı, fiyatı yüksek gıda
maddelerinin ambalajlanmasında ideal bir plastik film olarak PET film, gıda üreticilerinin
dikkatini çekmekteydi.
Öte yandan, henüz yeni bir plastik film olmasından dolayı, malzeme kullanıcıları temkinli
yaklaştıklarından, tüm tüketimlerini bir anda PET film içerikli yapılara kaydırmayıp, küçük
partiler halindeki deneme kullanımlarla test etmekteydiler. Ancak ne var ki, onlarca yıldır
plastik film olarak sadece OPP film içerikli yapıları üretmeye yönelik çalışmakta olan Türk
esnek ambalaj malzemesi sektörü, kendileri için tamamen yeni olan PET film içerikli yapıların
üretiminde ve özellikle de baskı & laminasyon sürecinde gerekli know how düzeyine sahip
değildi. Hem know how'ına sahip olmayıp, hem de küçük partiler halindeki denemelik
üretimler gerektirmesi sebebiyle, OPP film içerikli klasik gıda ambalajlarını çok yüksek
tonajlarda üretmeye alışmış ve OPP film basım & laminasyonuna uygun altyapı, malzeme,
çalısma şartları ve kadrolarıyla çalışan esnek ambalaj malzemesi üreten fabrikalar, PET
film içerikli yapıların gerektirdiği özen, dikkat ve şefkati harcamaktan çekinmekteydiler. Bu
nedenle mevcut üreticiler, PET film içerikli yapıların siparişini almaya pek sıcak bakmıyor
ve sonucunda da elde edilen ambalaj malzemesini üretimlerinde kullanan firmaların kalite
beklentilerini karşılayamıyorlardı. Oysa diğer taraftan, PET film içerikli çok katlı laminasyonlu
yapılara olan ihtiyaç, 1990'lı yılların ortalarından itibaren had safhaya ulaşmıştı.
PET film içerikli çok katlı laminasyonlu yapıların kullanım alanı sadece pahalı toz gıda
maddeleri ile sınırlı değildi. Aynı zamanda kozmetik ve temizlik maddelerinin promosyonel
amaçlı bedelsiz dağıtılan tek kullanımlık küçük poşetlerinde kullanımı şart olan bir yapı
idi. Çünkü ancak PET film içerikli çok katlı laminasyonlu bir esnek ambalaj malzemesi,
sözkonusu şampuan, saç kremi, el&yüz kremi vs türü pahalı kişisel bakım ürünlerinde gerekli
ambalaj stabilitesini sağlayabiliyordu.
Esnek ambalaj malzemelerinde; pazarda onlarca üretici tarafından rahatlıkla üretilebilen OPP
film içerikli 2 ya da 3 katmanlı yapıların yüksek miktardaki üretimleri yerine, PET film içerikli
2, 3 ve 4 katmanlı, düşük miktarda, ancak yüksek know how düzeyi gerektiren, nispeten butik
sayılabilecek türdeki, kompleks yapıların üretimlerde uzmanlaşmış üretici açısından pazarda
büyük bir boşluk olduğu ortada idi.
Bu önemli pazarı doldurmak üzere, 1994 yılı başında İstanbul - Kartal'da kurulan Printaps,
2000 yılında Tuzla / Tepeören mevkiine taşınmıştır. Bahar ailesinin ortaklığı ile yönetilen
Printaps Baskı San.ve Tic. A.Ş, 2010 yılı başında firma ismini Bahar Baskı San. Ve Tic. Aş.
Olarak değiştirmiştir, halen Tuzla, Tepeören'deki fabrikasında faaliyetini sürdürmektedir.